Artikel 15 juni 2022

6 manieren om bezoekersdata te verzamelen (deel 2)

Het verzamelen en analyseren van data is voor vrijwel elke organisatie een essentieel onderdeel van de activiteiten geworden. De manier waarop die gegevens verzameld worden, is echter steeds meer aan regels onderhevig. In deze tweedelige serie bekijk ik zes verschillende methoden om bezoekers- en gebruikersdata te bijeen te brengen.

In de vorige aflevering van deze serie ging ik in op analytics trackers, first-party tracking/cookies en privacyvriendelijke analytics. Deze keer zijn ‘cookie-loze’ tracking, opt-in only tracking en het verzamelen van anonieme data aan de beurt.

  • Cookieloos volgen

‘Cookie-loze’ tracking is bedoeld om gebruikers of hun apparaten te volgen, als zij cookies verwijderen of als gebruikers geen trackers toestaan. ‘Cookie-loze’ tracking, ook bekend als fingerprinting, identificeert terugkerende gebruikers door het combineren van vergelijkbare patronen van gegevens die herleidbaar zijn tot een persoon (bijvoorbeeld naw-gegevens, ip-adres of logingegevens) en data die herleid zijn te herleiden naar een specifiek individu, zoals geslacht, woonplaats, leeftijd of beroep.

De meeste analytics-platforms gebruiken een client-side-methode. Dit betekent dat er een JavaScript-code en de gewenste tags op de browser van de gebruiker worden geplaatst. Die code verzamelt vrij algemene informatie zoals ip-adres, browsertype en -versie, browserplugins, standaardtaal, schermresolutie en besturingssysteem.

Deze data lijken misschien abstract, maar samen kunnen ze persoonlijke gegevens worden. In veel gevallen is het mogelijk deze informatie, samen of met andere unieke identificatiemiddelen, te gebruiken om de informatie te koppelen aan een specifiek persoon of een groep personen. Als die koppelingen mogelijk zijn, is voor cookie-loze tracking wél specifieke toestemming van de betrokkene nodig [regel 24 van de ePrivacy-richtlijn 2002/58/EG].

Lees het volledige artikel op computable.nl