Artikel 8 april 2021

Automatisering en autonomie als toekomst van itsm

Computable 100

Kijk je naar de ontwikkelingen op het gebied van it-servicemanagement (itsm), dan zie je dat er steeds minder mensenhanden aan te pas komen. Daaruit is te concluderen dat itsm op termijn volledig geautomatiseerd en autonoom zal verlopen. Maar wil je werknemers van verschillende generaties optimaal bedienen, terwijl de noodzaak groeit om deze mensen altijd en overal te kunnen laten werken? Dan is er eerst een evolutie nodig van de manier waaróp itsm plaatsvindt.

De twee belangrijkste katalysatoren voor deze ontwikkelingen zijn de razendsnelle toename van het aantal end-points en iot-apparaten en de eveneens astronomische toename van de daarmee gepaard gaande veiligheidsbedreigingen. Het is simpelweg onmogelijk om die groei met ouderwets handmatig beheer te beteugelen. Bij itsm draait het daarom steeds meer om sleutelbegrippen als automation, self-secure, self-heal en self-service. Alleen de combinatie van zelfherstellende en zelfbeherende apparaten met eindgebruikers die zichzelf kunnen bedruipen, kan ervoor zorgen dat itsm in de toekomst de benodigde snelheid, nauwkeurigheid en kostenefficiëntie levert. Proactief, voorspelbaar en 24/7.

Lees het volledige artikel op computable.nl