Digitaal ‘klapperbord’ na 10 jaar terug op Utrecht CS

Precies tien jaar nadat het befaamde ‘klapperbord’ op station Utrecht Centraal werd weggehaald, hebben de Nederlandse Spoorwegen (NS) en Prorail een digitaal megascherm met reisinformatie opgehangen op het grootste station van Nederland. Het oude analoge bord met het voor reizigers vertrouwde ratelende geluid wanneer de vertrekinformatie werd ververst, verhuisde in 2011 naar het Spoorwegmuseum.
Het blauwe klapperbord verdween op Utrecht CS in 2011 en werd vervangen door een digitaal informatiescherm. NS verwijderde dat weer in 2013 vanwege de verbouwing van het station maar het kwam daarna niet meer terug. NS en spoorbeheerder Prorail zijn nu toch tegemoet gekomen aan de wens van reizigers en reizigersvereniging Rover om een groot scherm met vertrekinformatie te laten terugkeren.
‘Reizigers kunnen dan vanaf een afstand meteen zien waar zij heen moeten lopen’, stelt Rover-directeur Freek Bos. ‘Bovendien is zo’n bord een geliefd herkenningspunt voor reizigers die elkaar op het station ontmoeten’.
Station Utrecht Centraal is het vierde station na Schiphol, Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal dat een dergelijk scherm krijgt. Het digitale scherm van 36 vierkante meter in Utrecht is veruit het grootst. Het bestaat uit ruim twee miljoen pixels en zeven miljoen led-lampjes om een goede leesbaarheid vanuit alle hoeken van het station te garanderen. Daarbij beschikt het reuzenscherm over een sensor die de sterkte van de led-lampjes aanpast op basis van het licht in de stationshal zodat de reisinformatie goed te zien blijft.
Het nieuwe ‘XL-scherm’, ontworpen door de leveranciers Kitt Engineering en Ngage Media, klappert alleen niet meer zoals het oude blauwe bord. Voor dat vertrouwde geluid rest niets anders dan een bezoek aan het Spoorwegmuseum in de Domstad.