Artikel 20 augustus 2021

Hoe automatisering businessprocessen slimmer maakt

Toen computers nog zo groot waren als huiskamers en bediend werden door wetenschappers in witte laboratoriumjassen, voorspelden futuristen dat onze wereld zó geautomatiseerd zou worden dat de mens bevrijd zou zijn van de sleur van kantoor- en handenarbeid. Dat is nog niet aan de orde, maar we gaan wel een nieuw tijdperk van automatisering tegemoet, en niet alleen op de fabrieksvloer.

Terwijl bedrijven verder digitaliseren, wordt het belang van automatisering duidelijker. Werknemers moeten productiever zijn, ook wanneer ze op afstand werken. Complexe klantinteracties moeten naadloos verlopen. Processen moeten ononderbroken doorlopen tussen afdelingen, systemen, databronnen, iot, de cloud – en waar nodig moeten mensen daarbij betrokken worden.

IDC voorspelt dat tegen 2024 ‘meer dan driekwart van de organisaties een zekere mate van automatisering zal implementeren in meerdere processen, om zo processen te optimaliseren en om operationeel budget vrij te maken.’ En Gartner voorspelde dat de markt voor ‘hyperautomatisering’ – snelle, alomtegenwoordige automatisering – volgend jaar bijna zeshonderd miljard dollar zal bereiken, een stijging van meer dan 64 miljard dollar vergeleken met dit jaar.

Het doel van automatisering is om de werkbelasting van machines te maximaliseren, of het nu om eenvoudige of ingewikkelde taken gaat. Met de hulp van een dergelijke efficiënt ‘digitaal personeelsbestand’ zijn de menselijke arbeidskrachten productiever en effectiever. Dit zorgt voor dalende kosten en stijgende inkomsten. Elke afdeling van een organisatie komt in aanmerking voor automatisering.

Lees het volledige artikel op computable.nl