Lessen uit De Grote Omschakeling

We hebben een jaar kunnen wennen aan werken op afstand. Hoewel het voor veel werknemer in onze sector geen nieuw fenomeen is, bleek de totale omschakeling behoorlijk wat aanpassingsvermogen te vragen. In mijn geval was het afgelopen jaar een jaar vol experimenten – en nieuwe inzichten.
De dynamiek die ik bij mezelf en bij collega’s ervaren heb, is dat we in eerste instantie de lopende activiteiten anders hebben geprobeerd in te richten. We zochten alternatieven om hetzelfde te doen met andere middelen. Mijn modus operandi is dat ik voorheen veel binnen het pand rondliep om te praten met collega’s en zo een goed beeld kreeg van de zaken die spelen. Toen dat door de maatregelen niet meer mogelijk was, ben ik gaan bellen of videoconferencen met verschillende collega’s binnen ons bedrijf. Dat is minder intuïtief en biedt mij niet hetzelfde als de meer spontane dialogen op de werkvloer.
Het is een voorbeeld van de beperkingen van online-interactie en de constatering van zo’n beperking is het moment om te zoeken naar andere manieren om je werk goed te blijven doen. In mijn geval betekende het dat ik meer naar overzichten en documentatie ben gaan kijken binnen onze systemen om toch feeling te houden met de afdelingen binnen ons bedrijf. Die omschakeling heb ik inmiddels gemaakt en het leidde tot het inzicht dat bepaalde processen veranderd moeten worden. Juist om ervoor te zorgen dat iedereen het overzicht houdt en tijdige bijsturing mogelijk wordt. Zo verandert de mindset over het nieuwe werken én de manier waarop een organisatie functioneert.
Een ander aspect waaruit dit blijkt, is de recrutering van nieuwe collega’s. Het is nu voor ons nog evidenter om over lands- en zelfs continentsgrenzen heen te werven. Wij zijn als hostingbedrijf al jaren kosmopolitisch ingesteld, maar zagen lang niet altijd onze collega’s in andere landen. De internationale samenwerking is verbeterd het afgelopen jaar – en als bonus krijgen we leuke introfilmpjes van nieuwe collega’s uit de regio’s.