Artikel 10 februari 2021

Portbase: spil in logistieke puzzel Brexit

Nederland heeft zaakjes op orde; Verenigd Koninkrijk niet

Wie handel wil drijven met het Verenigd Koninkrijk, kan niet om it- en logistiek dienstverlener Portbase uit Rotterdam heen. Zonder digitaal voorgemeld douanedocument in het zogeheten Port Community System gaat een zending het land niet in of uit. Portbase startte ruim twee jaar geleden met de voorbereidingen op de Brexit. De eerste indruk: Nederland heeft zijn zaakjes op orde, aan de Engelse kant loopt het stroef.

Portbase, een joint venture van Havenbedrijf Rotterdam en Havenbedrijf Amsterdam, verbindt alle partijen in de logistieke ketens van Nederlandse havens via het zogeheten Port Community System. Hierin worden gegevens tussen bedrijven gedeeld en vindt informatie-uitwisseling met overheden plaats. Bas van Amsterdam, manager corporate affairs van Portbase, vertelt dat de it- en logistiek dienstverlener twee jaar geleden, samen met havenpartijen en andere ketenpartners, startte met een programma om de gevolgen van de Brexit op te vangen. ‘We wisten toen al dat de situatie waarin een vervoerder moeiteloos een ferry kon op rijden, zou veranderen door het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie. Hier was een rol voor Portbase weggelegd.’

Alleen, Portbase bood op dat moment diensten aan voor het zogeheten ‘deep sea’-containervervoer (over oceanen), het ‘short sea’-containervervoer (de korte vaart of moderne kustvaart) en bulkterminals (denk aan kolen, ijzer, olie), maar niet voor het ferry-vervoer. Van Amsterdam: ‘Dat gaat via trailers, dat is een ander soort keten, met een ander soort vervoer: vrachtwagens.’

Lees het volledige artikel op computable.nl