Artikel, Sustainability 10 september 2020

Vrachtwagens met zonnedak de weg op

Zonnepanelen vrachtwagens

De komende weken gaan tien vrachtwagens die zijn bedekt met zonnepanelen de weg op. Tijdens de praktijktest willen onderzoekers erachter komen of de zonnepanelen goed blijven functioneren op een bewegende ondergrond. 

De vrachtwagens worden de weg opgestuurd door ontwikkelaar IM Efficiency. “Met deze praktijktest van het project SolarOnTop willen we de laatste kinderziektes eruit halen”, vertelt Martijn Ildiz van IM Efficiency, het bedrijf dat de zonnepanelen op opleggers ontwikkelde, tegen de NOS. “Als deze testfase achter de rug is, willen we er in november echt mee beginnen.” Eerder werden soortgelijke projecten uitgevoerd met kleinere trucks. Volgens Ildiz wordt nu voor het eerst het hele dak van grote vrachtwagens benut.

De stroom die de zonnepanelen opleveren is niet bedoeld om de trucks aan het rijden te krijgen. Wel kan de airco erop draaien, de chauffeur kan ermee koffiezetten, tv-kijken of zijn laptop opladen. Hiervoor wordt momenteel doorgaans diesel gebruikt. Ildiz: “Je gooit nu gewoon liters diesel weg om een beetje elektriciteit op te wekken. Dat is zonde.”

Vos Logistics: ‘Binnen drie jaar terugverdiend’

Vos Logistics bezit een van de vrachtwagens die de komende weken de weg op gaat. Het transportbedrijf ziet trucks als geschikte plek voor zonnepanelen. “Een trailer gaat tot twintig jaar mee, sommige wat korter, maar de kosten haal je er prima uit. Binnen een jaar of drie is het al terugverdiend”, meent Eveline Vermeulen, duurzaamheidsmanager bij Vos Logistics.

Ondanks de zonnepanelen zegt Vermeulen nog steeds te wachten op aan goed alternatief voor de huidige brandstoffen. “Met zonnepanelen gaan we de oorlog niet winnen, maar het is wel een stap in de goeie richting. Voor ons is het een van de onderdelen naast bijvoorbeeld de inzet van alternatieve brandstoffen.”

Ook branchevereniging TLN is positief over de zonnepanelen op vrachtwagens, maar benadrukt dat het om een kleine stap gaat. Als de sector wil voldoen aan de klimaatdoelstellingen, moet de uitstoot tijdens het rijden flink naar beneden. Aan alternatieven als waterstof, elektrisch rijden of LNG zitten momenteel nog te veel haken en ogen, aldus TLN.

Ook interessant