Varen zonder roerganger

Europort 2021 toont voortgang in elektrificatie en digitalisering in maritieme sector
Waar het tot kortgeleden vooral ging over autonoom varen, is de maritieme wereld nu vooral in de ban van het elektrificeren en digitaliseren van vaartuigen. Dat bleek op de onlangs gehouden internationale maritieme beurs Europort 2021 in Rotterdam. Onbemand varen lijkt een utopie. Internationale maritieme regelgeving schrijft nog altijd bemanning in de stuurhut voor.
Autonoom varende schepen hoeven niet per se onbemand te zijn. Wel is het wenselijk bepaalde functies autonoom uit te voeren. De wacht houden op de brug is behoorlijk saai als je dagenlang geen enkel schip of land in zicht krijgt. De regelgeving schrijft voor dat de aandacht van de bemanning in de stuurhut uitgaat naar het schip en het omringende zeegebied.
Door de automatisering van de controlefuncties en met behulp van sensoren, iot, veel data en slimme algoritmen, is het mogelijk ander nuttig werk te doen zonder dat de veiligheid in het geding komt. Tests laten zien dat een schip zich toch onbemand tot ver op zee veilig laat navigeren, dankzij gecomputeriseerde voorzieningen.