Nieuws
22 maart 2018

Kunstmatige intelligentie maakt het verschil op de LogiMAT

Nog steeds trekken draaiende machines die meeste aandacht op de LogiMAT. Dit jaar zijn dat vooral orderpickende robotarmen en snelle shuttles. Maar de grootste innovaties komen voort uit de kunstmatige intelligentie in die machines. Een voorbeeld is het prijswinnende algoritme voor het dempen van trillingen in masten.

Vijf jaar lang heeft Benjamin Berger eraan gewerkt: een algoritme dat nauwkeurig de trillingen in een mast van een magazijnkraan berekent. Hoe langer de mast en hoe hoger de rijsnelheid, hoe groter de trillingen als de kraan afremt. Dat betekent dat de kraan moet wachten met het inslaan of uitslaan van een pallet of bak totdat de trillingen zijn verdwenen. Met het algoritme worden de trillingen in de mast tot een minimum beperkt. Dat leidt niet alleen tot hogere prestaties, maar voorkomt ook overbelasting van de mechanische constructie. Daardoor ontstaan minder haarscheurtjes in de voet van de mast.

Het algoritme is op de LogiMAT bekroond met de prijs voor het beste product in de categorie software, communicatie en IT. Het heeft de naam SEOS meegekregen: Speed and Energy Optimization System. Het algoritme berekent het gedrag van alle componenten bij een bepaalde snelheid en belasting. Deels gebeurt dat op basis van de technische specificaties, maar deels ook op basis van enkele testritten in het magazijn. Het algoritme bepaalt vervolgens hoe de kraan moet versnellen en afremmen om trillingen te voorkomen. Dat betekent bijvoorbeeld dat een kraan langzamer van start gaat en pas daarna versnelt.

Lees het hele artikel op LogistiekProfs.nl

FacebookTwitterLinkedinMailPrint

Lees ook

Hoofdmediapartner
logistiek-300x300_tekengebied-1.jpg
Premium Event Partner

5-evofendex.png
Mediapartners