Nieuws
31 oktober 2018

Zendingen real-time volgen met iSHARE

Deze bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Een container ophalen in de Rotterdamse haven en dat proces real-time volgen via het systeem van de expediteur. Met dat idee won het team van Portbase, Ritra Cargo, Yellowstar en Secure Logistics in samenwerking met Poort8 de allereerste Tech-celerator van iSHARE. Tijdens de vakbeurs ICT & Logistiek op 7 en 8 november laat het team zien dat hun idee daadwerkelijk gerealiseerd kan worden volgens de afspraken die binnen iSHARE zijn vastgelegd.
Een container ophalen in de Rotterdamse haven en dat proces real-time volgen via het systeem van de expediteur. Met dat idee won het team van Portbase, Ritra Cargo, Yellowstar en Secure Logistics in samenwerking met Poort8 de allereerste Tech-celerator van iSHARE. Tijdens de vakbeurs ICT & Logistiek op 7 en 8 november laat het team zien dat hun idee daadwerkelijk gerealiseerd kan worden volgens de afspraken die binnen iSHARE zijn vastgelegd.

De basis voor de succesvolle samenwerking is al in 2017 gelegd. In november vorig jaar lieten deze bedrijven zien dat met hulp van iSHARE een koppeling tussen twee systemen kan worden gemaakt. Tijdens de vakbeurs ICT & Logistiek vond toen de eerste door iSHARE gevalideerde transactie tussen de systemen van Ritra Cargo en Portbase plaats. “Dat was een system-to-system koppeling. Maar een human-to-system koppeling is een stuk lastiger”, vertelt Casper van der Harst, architect bij Portbase.

Tijdens de Tech-celerator van iSHARE op 11 oktober gaf het team een eerste aanzet tot die human-to-system koppeling. “Het lastige is dat we de persoon die wil inloggen moeten koppelen aan de rechten die hem door een organisatie zijn toegewezen. Wij kennen allemaal de websites waarop we moeten inloggen met een gebruikersnaam en een wachtwoord. Daarmee kunnen we bewijzen dat wij zijn die we zeggen te zijn. Voor de applicaties in de Rotterdamse haven is dat echter niet voldoende. Met iSHARE kunnen we de gewenste zekerheid bieden”, vertelt Van der Harst.

Single sign-on in de haven
Niemand zit te wachten op een aparte gebruikersnaam met wachtwoord voor elke website. Ook niet in de haven. Portbase wil als identiteitsprovider’ ‘single sign-on’ bieden voor alle applicaties in de haven, ook die van derden. Met andere woorden: mensen met een inlog bij Portbase, kunnen daarmee inloggen bij alle applicaties. “Vergelijk het met DigiD, die consumenten toegang biedt tot verschillende websites van de overheid”, verklaart Van der Harst.

Het systeem van expediteur Ritra, Cargo ontwikkeld door Yellowstar, is zo’n applicatie van een derde partij. Als straks iemand inlogt met zijn Portbase-login, checkt het systeem van Ritra Cargo automatisch of die persoon is opgenomen in het iSHARE-register. Van der Harst: “Ritra Cargo hoeft die persoon niet zelf een inlog te geven, dat doen wij als identiteitsprovider. Door iSHARE kan Ritra Cargo toch erop vertrouwen dat die persoon is wie hij zegt te zijn.”

Autorisatieregister
Tijdens Tech-celerator is het team nog een stap verder gegaan door een koppeling te leggen met het autorisatieregister van Poort8. Als Ritra Cargo een transportbedrijf autoriseert om een container op een terminal op te halen, wordt dat vastgelegd in zo’n autorisatieregister. “Als de chauffeur van dat transportbedrijf zich vervolgens meldt bij de terminal, kan hij zich identificeren met de CargoCard, uitgegeven door Secure Logistics dat net als Portbase als iSHARE-identiteitsprovider fungeert. Vervolgens moet het systeem van Secure Logistics bij het autorisatieregister nagaan of die chauffeur inderdaad geautoriseerd is om de container op te halen”, legt Van der Harst uit.

Dankzij iSHARE kunnen klanten van Ritra Cargo dit hele proces straks real-time volgen. Zij ontvangen uit het systeem van Ritra Cargo informatie over het moment waarop een container met goederen op de kade wordt gezet en wanneer die door welke transporteur wordt opgehaald. iSHARE garandeert dat alleen de personen die daar recht op hebben, toegang krijgen tot deze informatie.

Early adopters
Op dit moment zijn Portbase, Ritra Cargo, Yellowstar, Secure Logistics en Poort8 druk bezig om de oplossing tot stand te brengen. Tijdens ICT & Logistiek op 7 en 8 november moet die oplossing in een demo-omgeving getoond worden. “Het kost veel energie om dit op te zetten, maar als het straks allemaal functioneert wordt het voor iedereen een stuk gemakkelijker”, stelt Van der Harst, die aangeeft dat de human-to-machine koppeling inmiddels op concrete interesse van enkele grote partijen in de haven kan rekenen. “Als die partijen aanhaken als early adopters, komt het vliegwiel van iSHARE pas echt goed op gang.”

Als de human-to-machine koppeling breed geïmplementeerd is, biedt dat voordelen voor alle personen die gebruik maken van diensten in de haven. Met hun Portbase-account kunnen zij inloggen bij heel veel applicaties, ook die van derden zoals expediteur Ritra Cargo. Als deze personen recht hebben op toegang tot data over de status van een container, kunnen ze dat recht weer delegeren aan hun eigen klanten of partners. De hele keten kan eerder worden geïnformeerd en daardoor beter worden gepland. Dat zijn de voordelen van een transparante supply chain.

Casper van der Harst van Portbase toont de oplossing tijdens ICT & Logistiek samen met Danny Smits (Yellowstar), Ernst van de Graaf (Ritra Cargo), Edwin de Leeuw (Secure Logistics), Norbert Lardinois (Poort8) en Pieter Nijs iSHARE). De sessie vindt plaats op beide dagen van 14.00 tot 14.30 uur. Kijk voor meer informatie op www.ict-en-logistiek.nl.
FacebookTwitterLinkedinMailPrint

Lees ook

Hoofdmediapartner
logistiek-300x300_tekengebied-1.jpg
Mediapartners