Nieuws
26 februari 2019

De finalisten Jong Logistiek Talent over hun gooi naar de titel

Drie talenten met drie uiteenlopende prestaties in de finale van Jong Logistiek Talent; Marijn Slabbekoorn zette voor DHL Express een duurzaamheidsprogramma op, Joris Teurlings implementeerde een improvement programma bij CEVA Logistics Benelux en Nick Vreeswijk geeft als directeur van Fietskoeriers.nl leiding aan zo'n achthonderd fietskoeriers. Wie zijn deze talenten en wat maakt ze tot hét Jong Logistiek Talent van 2019?

foto-marijn-slabbekoorn-dhl---kopie.jpgMarijn Slabbekoorn - DHL Express

Het wapenfeit van Marijn Slabbekoorn in deze verkiezing? Het opzetten van een compleet duurzaamheidsprogramma voor DHL Nederland. De finalist begon zeven jaar geleden als parttime koerier bij DHL Express en heeft nu een indrukwekkende staat van dienst op het gebied van duurzaamheid.

Slabbekoorn deed tijdens zijn master aan de Technische Universiteit van Delft onderzoek bij TNO, waar hij afstudeerde op Stakeholder Management in de last mile. Ondertussen zat de finalist nog altijd op de bus voor DHL Express. Slabbekoorn zag kansen; hij stuurde een brief naar de directeur met daarin zijn visie voor DHL. “Binnen een week was ik aangenomen.”

Dat was aan het begin even wennen, vertelt Slabbekoorn. De finalist bracht bij zijn aantreden als GoGreen specialist weinig ervaring mee. “Ik kende de corporate wereld niet. Elke stap die ik wilde nemen moest natuurlijk onderzocht en onderbouwd worden. Ik ben klein begonnen. Eén van mijn eerste cases was de inzet van elektrische auto’s in Amsterdam. Dat bleek financieel goed te doen, mede dankzij subsidie waarop we aanspraak konden maken. Daarna zijn we verder gaan bouwen. De Nederlandse tak rijdt nu met de grootste uitstootvrije vloot van DHL Express.”

De afgelopen jaren heeft de finalist bij DHL Express een volledig duurzaamheidsprogramma op touw gezet. “Het gelukkige geval was dat we in die periode een gehele nieuwe infrastructuur aan het opzetten waren, met allerlei nieuwe panden. Daarin waren nog weinig duurzaamheidsmaatregelen meegenomen, bijvoorbeeld op het gebied van energiemanagement. Daar ben ik in gaan duiken en heb ik een sluitende case van weten te maken. De nieuwe panden zijn altijd energieneutraal en worden gebouwd in de hoogste duurzaamheidscertificering, BREAAM Outstanding. Het mooie is dat we niet alleen de nieuwe panden duurzaam hebben gemaakt; ook alle oude panden zijn daarna aangepakt, met als resultaat dat in Nederland meer dan een kwart van de energieneutrale panden van DHL Express wereldwijd staat.

De manager werkt tegenwoordig als Program Manager Go Green, op Europees niveau. “De best practices uit Nederland breid ik uit naar andere Europese landen. Alle grote steden krijgen te maken met zero-emission zones. Met de huidige technologie los je dat nog niet op met elektrisch vervoer. Daarom openen we hubs aan de rand van steden. Ons doel is ambitieus: in 2025 moet zeventig procent van alle routes van en naar de klant uitstootvrij zijn.”

Slabbekoorn hoort niet graag ‘nee’ in zijn missie om van DHL een duurzaam bedrijf te maken. “Als het bijvoorbeeld geen goed moment is om iets te realiseren, zou een ander misschien zijn schouders ophalen. Ik ga juist op zoek naar andere manieren die wel binnen het huidige klimaat passen. Bijvoorbeeld door middel van andere constructies. Dat is misschien eigenwijs, maar ik zie het als mijn kracht.” 

foto-nick-vreeswijk-fietskoeriers_nl.jpgNick Vreeswijk - Fietskoeriers.nl

Een directeur die weet hoe het is om zelf op de fiets te zitten en daardoor alle ins en outs kent. Zo omschrijft Nick Vreeswijk zichzelf. Deze finalist bewandelde een onconventioneel pad binnen de logistiek. Hij studeerde voor gymleraar in Zwolle en werkte naast zijn studie als fietskoerier bij Cycloon Post & Fietskoeriers. Nu, elf jaar later, is hij operationeel directeur bij Cycloon Post & Fietkoeriers en Fietskoeriers.nl. Hij geeft leiding aan zeshonderd postbezorgers en tweehonderd fietskoeriers.

Vreeswijk wist al vroeg dat hij ‘heel lang voor Cycloon zou blijven werken’. Aan de eigenaren maakte hij kenbaar dat hij graag met het bedrijf mee wilde groeien. In die tijd was Cycloon nog een lokaal fietskoeriersbedrijf dat binnen vijf jaar uitgroeide uit tot een landelijke logistiek dienstverlener met 22 post- en negen fietskoeriervestigingen. “We kwamen er al snel achter dat dat niet zo door kon gaan, omdat we met post groeiden in een krimpende markt. De markt voor pakketten groeide wel heel erg. Toen hebben we Fietskoeriers.nl opgericht en zo werd ik mededirecteur van twee bedrijven.”

Fietskoeriers.nl is inmiddels de enige pakketbezorger op de fiets met landelijke dekking. Negentien partners met 600 fietskoeriers fietsen samen in 33 steden voor bedrijven als Futurumshop, Girav en Dille & Kamille. Vreeswijk startte er als bedrijfsleider en moest naar eigen zeggen heel veel koppen koffie drinken om eventuele partners aan boord te krijgen. “Het was voor bestaande bedrijven een hele omslag. De partners waar we mee begonnen, waren traditionele fietskoeriers: bedrijven die een pakket van het ene bedrijf naar het andere bedrijf fietsten. In het samenwerkingsverband zouden ze grotere pakketrondes voor grote klanten verzorgen. Soms tegen scherpere tarieven. Wij moesten ze overtuigen dat dit ze, ondanks die tarieven, op de lange termijn meer zou opleveren. Dat ze uiteindelijk veel meer werk binnen zouden krijgen.”

Die partners zullen achteraf blij zijn dat ze de samenwerking met Fietskoeriers.nl toch zijn aangegaan. De omzet van het bedrijf zit namelijk al jaren in de lift. “We zijn heel hard aan het groeien. In drie jaar tijd zijn we van nul naar één miljoen pakketten per jaar gegaan. Voor 2019 verwachten we meer dan een verdubbeling in de groei”, vertelt de finalist. “We begonnen met B2C-leveringen voor webshops, maar profileren ons nu steeds meer als first en last mile-vervoerder, waarbij we werken met hubs aan de rand van steden. Dat sluit aan bij ons initiële doel om de stad schoner te maken.”

 

Waarom de Fietskoerier.nl-directeur de titel Jong Logistiek Talent moet winnen? “Door de manier waarop ik mensen aanstuur”, zegt Vreeswijk. “Het helpt dat ik alle stappen in het bedrijf heb doorlopen. Toen ik hier begon kreeg ik veel vrijheid en dat geef ik de medewerkers nu ook. Ik zorg dat ze zichzelf uitdagen en die vrijheid ook pakken. Dat gaat heus niet altijd goed, maar door vertrouwen en verantwoordelijkheid te geven kunnen mensen je echt verbazen en stijgen ze boven zichzelf uit.”

foto-joris-teurlings-ceva.jpgJoris Teurlings - CEVA Logistics

CEVA Logistics levert niet voor het eerst een finalist voor de verkiezing Jong Logistiek Talent; in 2015 won Contract Manager Mario Wopereis de verkiezing en in 2017 schopte Operations Manager Luc de Jong het tot de finale. Dit jaar is het de beurt aan Joris Teurlings, die bij de logistiek dienstverlener een improvement programma voor de gehele Benelux opzette en uitrolde.

Teurlings startte in 2016 als Benelux Project Engineer met het improvement programma BPE Waves. Bij CEVA Logistics werden al tal van verbeteringen doorgevoerd, maar elke locatie deed dat op eigen initiatief. “Daardoor werkten al die sites uiteindelijk net op een andere manier. Vanuit het Benelux hoofdkantoor hebben we gekeken hoe we die kennis en kunde samen konden voegen. Zo ontstond het Best Practice Engineering (BPE) Programma”, vertelt de finalist. Binnen dit programma werkt een centraal team acht weken lang samen met het lokale team van een site aan verbeteringen van processen. “In die periode zoom je gezamenlijk in op de processen. Je kijkt naar verbeterpunten en gaat deze binnen die acht weken implementeren. De best practices uit al die sites nemen we weer mee naar andere locaties.”

Zo’n drie jaar later heeft het team van CEVA Logistics elke locatie bezocht en zelfs een extra ronde gedaan om de concepten nóg professioneler neer te zetten. Het improvement programma heeft zijn vruchten inmiddels zichtbaar afgeworpen. Teurlings: “De totale kostenbesparing bedroeg vier miljoen euro. De klanttevredenheid ging omhoog, omdat klanten hun producten ofwel sneller ofwel goedkoper kregen. Voor mij was het enthousiasme van de medewerkers een hele waardevolle opsteker. In eerste instantie werd het BPE programma gezien als wéér een initiatief vanuit het hoofdkantoor. Eind 2016 klopten de locaties juist bij ons aan omdat ze zagen wat voor effect het had en welke bijdrage het leverde aan de energie op zo’n site.”

Daarin heeft de finalist naar eigen zeggen een belangrijke rol gespeeld. “Ik heb dit echt als ambassadeur opgezet en uitgerold. Ik heb zowel met de Vice President gezeten als met de medewerkers op de vloer. Om dan te merken dat mensen hun sceptische houding op den duur laten varen, daar ben ik trots op.”

BPE Waves bestaan nog steeds, maar tegenwoordig wordt er meer ingezoomd op innovatie in plaats van bestaande processen of tools. “We kijken nu buiten de muren van CEVA.” Teurlings speelt daarin geen rol meer. Het succes van BPE Waves heeft hem de functie van Site Manager opgeleverd. Hij is nu verantwoordelijk voor twee vestigingen van CEVA Logistics in Born, bestaande uit zo’n tweehonderdvijftig fte.

Eventuele winst in deze verkiezing ziet het logistiek talent als een stukje erkenning voor al het werk wat in BPE Waves is gestoken. “Maar het is ook een mooi middel om te laten zien wat je kunt bereiken binnen een groot bedrijf met zoveel verschillende lagen. Andere bedrijven kunnen dit eenvoudig als voorbeeld gebruiken.”

LOGISTIEK MANAGER VAN HET JAAR

Logistiek Manager van het jaar vindt plaats op 28 maart in MediaPlaza, Jaarbeurs Utrecht. Ga naar de website van Logistiek Manager van het Jaar voor meer informatie over de finalisten van dit jaar en het hele programma.

FacebookTwitterLinkedinMailPrint

Lees ook

Hoofdmediapartner
logistiek-300x300_tekengebied-1.jpg
Mediapartners