Nieuws
05 november 2019

IFOY-winnaars inspireren Logistica-bezoekers

De logistieke sector beleeft momenteel een hausse aan innovaties. Enkele opvallende voorbeelden daarvan staan in hal 4, waar de winnaars van de International Forklift of the Year-verkiezing (IFOY) zich hebben verzameld. De innovaties van Still, UniCarriers en Jungheinrich zetten de bezoekers aan het denken.

Op een vloer van twintig bij twintig meter rijdt een trekker zonder chauffeur. Achter de trekker hangen twee karren met een rollenbed. Samen vormen ze een trein die een vaste route rijdt en onderweg volledig automatisch pallets oppakt en afzet. “Een ideale oplossing voor bijvoorbeeld de afvoer van pallets met gereed product van productielijn naar magazijn. De trekker kan een gewicht van vijf ton trekken. Als de pallets één ton weegt, kan de trekker met gemak vier pallets tegelijk meenemen”, vertelt Bert Vermeijden, adviseur intralogistieke systemen bij Still.

Aangedreven rollenbed

Still is één van de IFOY-winnaars die op de Logistica zijn oplossingen toont. “We hebben deze innovatie-award ontvangen voor het totale concept. Eén van de bijzonderheden is het frame waarop de pallets worden afgezet. Dat frame is eveneens voorzien van een aangedreven rollenbed, dat zijn energie ontvangt uit de batterij van de trekker. Zodra de trekker één van de karren voor het frame heeft gepositioneerd, maken de kar en het frame contact en gaan beide rollenbedden draaien. Omdat het frame dus geen eigen aansluiting op het elevoeding nodig heeft, kan het eenvoudig worden verplaatst”, legt Vermeijden uit.

Ook de koppeling tussen de trekker en de kar is opvallend. Still heeft daarvoor een schaarconstructie in plaats van een dissel ontwikkeld. “Dankzij die schaarconstructie wordt de hele trein een stuk compacter, terwijl die toch scherpe bochten kan maken. De hele trein blijft nauwkeurig het spoor van de trekker volgen”, aldus Vermeijden. Behalve voor afvoer van productie ziet hij ook kansen voor bevoorrading van productielijnen. “Bedrijven die 24 uur per dag produceren, besparen hiermee drie heftruckchauffeurs uit. En omdat deze trekker meerdere pallets kan meenemen, zijn minder AGV’s nodig.”

Stuurloze heftruck

Een andere IFOY-winnaar is UniCarriers, dat een driewiel-heftruck toont zonder de traditionele stuurkolom. In plaats daarvan is op de linker armleuning een ministuurwiel geplaatst. “Dat stuurmechanisme wordt al langer gebruikt op de reachtruck, maar hebben we nu ook op een traditionele heftruck gemonteerd. Dat maakt deze truck uniek”, vertelt Rik Streelman, key accountmanager van UniCarriers. 

Het opvallende stuurmechanisme bevordert een ergonomische werkhouding. Met een traditionele stuurkolom zitten chauffeurs een beetje scheef op hun stoel. Met het ministuurwiel op de linkerarm kunnen ze rechtop in een natuurlijke houding zitten, waardoor rug en schouders worden gespaard. “Bijkomend voordeel is de extra ruimte in de cabine omdat de stuurkolom ontbreekt”, vertelt Streelman. “Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat deze oplossing vooral interessant is voor chauffeurs die voornamelijk rechtuit over lange afstanden rijden. Als een chauffeur meer dan 30 procent achteruit rijdt en veel moet op- en afstappen, verdient een traditioneel stuur de voorkeur.”

Compacte reachtruck

Jungheinrich heeft een IFOY-award gewonnen voor zijn nieuwe reachtruck met ingebouwde lithiumbatterij. Omdat deze batterij compacter is dan een traditionele loodzuurbatterij, is de Duitse heftruckproducent erin geslaagd de batterij onder de cabine te plaatsen. Dat maakt de reachtruck een stukje korter dan bestaande modellen, waar de tractiebatterij tussen de cabine en de mast is geplaatst. Bijkomend voordeel is het verbeterde zicht op de mast en de lading.

Still is blij met de ruimte die de Logistica geeft aan IFOY-winnaars. “Onze prijswinnende trein is een toekomstgerichte oplossing. Voor veel bedrijven is die nu nog niet interessant, maar in de toekomst wellicht wel. Bezoekers van deze beurs zien nu de mogelijkheden van de trein, wat hen wellicht aan het denken zet”, vertelt Sandra Herlaar, marketing manager bij Still. “Vergeet niet dat deze innovatie niet alleen de efficiëntie verbetert, maar ook de verkeersdrukte op de werkvloer verminderd. Dat zorgt voor een veiligere werkomgeving.”

FacebookTwitterLinkedinMailPrint

Lees ook

Hoofdmediapartner
logistiek-300x300_tekengebied-1.jpg
Premium Event Partner

5-evofendex.png
Mediapartners