Whitepaper samenvatting

Vierpool B.V. - Whitepaper Verladingsregistratie

Vierpool B.V.  - Whitepaper Verladingsregistratie
Verladingsfouten zijn belangrijke logistieke faalkosten. Beschikt u al over het (real-time) inzicht wanneer een product uw fabriek of warehouse binnenkomt of verlaat? In de praktijk blijkt verlading in voorkomende gevallen nog plaats te vinden op basis van op papier uitgeprinte ontvangst- of verzendlijsten. Deze lijsten worden tijdens de verlading gecontroleerd en afgevinkt waarna de papierstroom na terugkomst op kantoor administratief wordt verwerkt. Omdat interne vervolgacties – waaronder interne verplaatsingen en cross-dock - pas kunnen worden uitgevoerd na het administratief inboeken, betekent dit oponthoud en een tijdelijke beslaglegging van ruimte op de expeditievloer. Voor een verzendproces betekent dit dat de vrachtauto en de chauffeur moeten wachten en pas kunnen vertrekken na de aan de administratieve verwerking gekoppelde generatie van officiële documenten als pakbonnen en CMR vrachtbrieven. Veel gebruikte methodiek is scannen van te verzenden ladingdragers tot op de expeditie-vloer in een hiervoor ingerichte verzendvak per dockdeur. Deze methodiek geeft de mogelijkheid om orders klaar te zetten en de administratieve verwerking af te handelen voordat de daadwerkelijke verlading plaatsvindt. Bij de uiteindelijke verlading – door eigen medewerker of de vrachtautochauffeur zelf - wordt dan niet meer geregistreerd en gaat men er van uit dat het juiste aantal pallets door de juiste dockdeur worden verladen. Optimalisatie wordt verkregen door scannend te ontvangen en te verzenden. De methodiek vraagt om een “real-time” verbinding tussen het automatiseringssysteem (WMS, ERP, MES) en een mobiele handscanner op de expeditievloer. Door de “real-time” controle en verwerking is informatie meer up-to-date beschikbaar en kunnen vervolgacties met minder oponthoud en wachttijd worden opgestart. Het scannend ontvangen of verzenden is gebaseerd op het achtereenvolgens scannen van de barcode op de ladingdrager en de barcode bij de dockdeur. Naast dat de repeterende scanhandelingen en het vervolgens aflezen van het op de scanner aanwezige display tijd kost is de betrouwbaarheid sterk afhankelijk van de discipline van de medewerkers. In de praktijk blijken vaak goedbedoelde “creatieve” werkwijzen te worden bedacht om de repeterende scanhandelingen te verlichten die wel de snelheid maar niet de betrouwbaarheid ten goede komen. Welke van bovenstaande – of daarop gelijkende - methodieken u ook gebruikt, de kans is aanwezig dat één of meerdere van onderstaande issues u toch bekend voor zullen komen:

  • Ladingdragers worden vergeten te scannen
  • Er worden te veel of te weinig ladingdragers verladen
  • Ladingdragers worden door een verkeerde dockdeur verladen
  • Ladingdragers worden in de verkeerde volgorde verladen
  • Ladingdragers met een QA-blokkering worden toch verladen
  • Het laden en lossen duurt te lang  

En aan de hand van een 4-tal businesscases het antwoord op de vragen:
  • Wat is de oplossing hiervoor?
  • Wat levert het me op?



download
Wanneer je dit whitepaper downloadt ga je ermee akkoord dat je door de leverancier per email benaderd kan worden.
FacebookTwitterLinkedinMailPrint
Kenmerken:
Publicatie datum: 01-11-2018
Bestandstype: pdf
Document: Whitepaper
Taal: NL
Gepubliceerd door: Vierpool
Onderwerpen:
RFID

Lees ook

Hoofdmediapartner
logistiek-300x300_tekengebied-1.jpg
Mediapartners