Logistieke sector stapt api-first-tijdperk in

Deel

Gekopieerd

Eddie Capel (Manhattan Associates): Omarmen generatieve ai verloopt sneller

Het jaarlijkse klantenevenement van Manhattan Associates stond in het teken van application programming interfaces (api’s). 'De logistieke sector gebruikte logge bruggen om te communiceren tussen applicaties. Nu zeggen we: ‘hier is mijn catalogus met api's, gebruik degene die je wilt', aldus topman Eddie Capel op Manhattan Exchange in het Franse Cannes.

Eddie Capel, ceo van Manhattan Associates wond er in Cannes tijdens presentaties en in gesprek met journalisten geen doekjes om. ‘We leven in het api-first tijdperk.’ Waar dit voor it’ers bekend terrein is, betekent het voor de logistieke sector een grote stap. Capel: ‘De api is de interface waarmee alle actieve toepassingen van ons, maar ook van onze partners, met elkaar kunnen communiceren. Het biedt onze klanten, partners en hun eigen softwareleveranciers de mogelijkheid te innoveren. Alleen met een echte api-first applicatiearchitectuur kunnen we gezamenlijk integratie- en innovatiekracht realiseren.’

Voorheen werd systeem-naar-systeem-interactie mogelijk gemaakt met ‘bruggen’, traditionele interfaces die rechtstreekse verbindingen legden tussen verschillende applicaties of platforms, blikt de ceo terug. ‘Een van de problemen met zulke bruggen is dat je nooit echt alle punten kunt verbinden die je wilt verbinden, en het kost veel tijd om een nieuwe brug te bouwen’, geeft Capel aan.

De api’s vervangen en elimineren deze traditionele interfaces. “Ons platform orkestreert het gebruik van de volledige catalogus van de api’s op verschillende punten, waarbij allocatie, zendingsplanning, vervoerselectie, maar ook het toewijzen van personeel, tot en met de hele betalingscyclus zoals we dat op de websites van de retailers die onze klant zijn presenteren.”

Het resultaat van het communiceren via ap’s is volgens Manhattan Associates ‘een holistisch fulfilmentplan dat belangrijke voordelen oplevert, zoals een vervoersplan op basis van de hoeveelheid kartonnen dozen en pallets die daadwerkelijk moeten worden verplaatst.’

Lees het volledige artikel op computable.nl

Gerelateerde artikelen